Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Adwokat Toruń - Adwokat sprawy rozwodowe - Adwokat sprawy karne - Adwokat sprawy cywilne - Dobry adwokat Toruń
Adwokat – zawód pełny pasji
22 marca, 2017
Depilacja laserowa depilacja woskiem depilacja toruń depilacja plastry z woskiem
Depilacja laserowa i depilacja woskiem
28 marca, 2017

Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Co zawiera kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W wielu ośrodkach zajmujących się udoskonalaniem metody jazdy można znaleźć propozycję zajęć dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od wielu lat cieszą się dużą popularnością – zarówno te na sanitarki, jak i na pojazdy strażackie. Ten fakt nikogo nie dziwi – można po nich natychmiast znaleźć pracę. Wspomniane szkolenia mają przede wszystkim przygotować prowadzącego pojazd do odpowiedniego reagowania w różnorakich okolicznościach, czasami niezmiernie uciążliwych i wyjątkowych. Realizowanie manewrów na trasie, jazda z włączonym alarmem przez przejazdy na czerwonym świetle czy jazda z dużą prędkością i nieoczekiwane wymijanie blokad na drodze – to dopiero niektóre z zadań, które stoją przed kierowcami. Zazwyczaj trenerom szczególnie zależy, ażeby prowadzący opanował sztukę kierowania pojazdem wówczas, kiedy pojawia się wrażenie, że jest to niemożliwe. Stracenie panowania w każdej chwili jest w stanie spowodować ciężki wypadek. Adresatami zajęć są kierowcy, którzy chcą podjąć zatrudnienie w społecznych organizacjach zajmujących się ochroną ludzkiego zdrowia i życia, dozorowaniem porządku publicznego, wożeniem wartości pieniężnych albo tłumieniem pożarów.

Harmonogram szkolenia zawiera więc ćwiczenia wykonywane na przeróżnych powierzchniach: na płytach poślizgowych albo placu manewrowym. Kurs początkowy trwa 14 godzin i obejmuje 6 godzin wykładów i 8 godzin ćwiczeń praktycznych. Jakie tematy mogą pojawić się na warsztatach? Przede wszystkim z kręgu przepisów ruchu drogowego, problematyki powstawania wypadków na ulicy, psychologii przewozu albo techniki jazdy w ograniczonych warunkach. Szkolenie kończy się naturalnie testem z części wykładowej i części praktycznej.

Egzamin z części akademickiej trwa 25 minut oraz zawiera 20 pytań w postaci testu. Uczestnik musi koniecznie podkreślić prawidłowo wyłącznie jedną odpowiedź. Dodatni rezultat egzaminu można otrzymać, jeżeli co najmniej 16 odpowiedzi jest prawdziwych.

Egzamin z części praktycznej obejmuje zrobienie koniecznych manewrów, przykładowo slalomu czy hamowania na zakręcie. Jeżeli kursant niewłaściwie zrealizuje dwa razy to samo zadanie, zdobędzie odmowny wynik z sprawdzianu.

Jakie są główne wymagania stawiane kursantom?

Przede wszystkim jest dysponowanie prawem jazdy dowolnej kategorii. Naturalnie ktoś, kto planuje być kierowcą – konwojentem bądź kierowcą wozu ochroniarskiego, musi obowiązkowo mieć doświadczenie. Uczestnikiem zajęć nie może być w takiej sytuacji osoba, jaka kilka dni wcześniej zdobyła prawo jazdy. Długość pojedynczego szkolenia jest dopasowywana do kwalifikacji oraz zdolności każdego uczestnika (kurs podstawowy, kurs rozszerzony). Podstawowym wymogiem jest też ukończenie 21 lat oraz przedstawienie ważnego pisma od lekarza medycyny pracy i od psychologa. Stwierdzą oni, czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań do wykonywania pracy jako uprawnionego kierowcy.

Jaki jest wpływ stresu na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym?

W trakcie szkolenia wszyscy zainteresowani będą zdobywać wiedzę z obszaru psychologii przewozu. Na ćwiczeniach zaznajomią się z tematem stresu, jaki bardzo silnie wpływa na postępowanie za kierownicą. Jego centrum potrafią być skrajnie niebezpieczne sytuacje na drodze albo okoliczności życiowe przewożonych pacjentów. Warsztaty z teorii mają za zadanie objaśnić uczestnikom takie tematy, jak: wpływ charakteru na podejmowanie decyzji w czasie podróży, ogromnego stresu, napojów z alkoholem i pozostałych środków upajających na umiejętność manewrowania pojazdem.

Psychologia komunikacji drogowej zawiera elementy psychologii percepcyjnej, psychofizjologii, psychologii zdrowia i dużej liczby innych dziedzin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych nie będzie sprawdzana wnikliwa wiedza wszystkich tematów, bo jest to zadanie studiów podyplomowych. W ostatnim czasie niniejsza dyscyplina dynamicznie się rozwija, ponieważ bardzo wielu kierowców planuje posiadać konkretną specjalizację, np. chce dostarczać wartości pieniężne lub cierpiących pacjentów do szpitala.

Natomiast z drugiej strony dużo psychologów jest zafascynowanych zgłębianiem osób mających prawo jazdy, jako grupy społecznej bardzo narażonej na napięcia emocjonalne oraz przeróżne inne uciążliwości. Można tutaj wymienić chociażby zbyt dużą liczbę godzin spędzonych za kierownicą, utrudnione kontakty z rodziną (u kierowców wykonujących pracę w transporcie zagranicznym) bądź wyższe procentowo narażenie na wypadki drogowe.

Kierowcy na kursie dzieleni są na trzy grupy

Pierwsza grupa uczestników – tu będą wpisane osoby, które bardzo dobrze znają regulaminy, mają wyrobione odpowiednie nawyki oraz absolutnie nie stwarzają żadnego niebezpieczeństwa w czasie prowadzenia samochodu. Trenerzy będą opierać się na dwóch pożądanych stronach tych kierowców: łatwości spostrzegania niebezpieczeństwa i na chęci doskonalenia swoich umiejętności.

Druga grupa kursantów – do niej wpisani będą kierowcy, którzy nierozmyślnie stwarzają niebezpieczeństwo dla pozostałych uczestników jezdni. Chcą poprawić swoje braki (mino, że popełniają ich dużo), zamierzają uczyć się należytego działania w ekstremalnych warunkach.

Trzecia grupa kierowców – do niej będą chodzili kierowcy, jacy rozmyślnie stwarzają różnorakie zagrożenia i nie przez przypadek prowokują innych do ryzykownych zachowań. Równolegle chcą naprawić swoje braki oraz wykazują się wolą pogłębiania wiedzy oraz udoskonalania swoich predyspozycji.

Jeśli chcesz wiedzieć dużo więcej, kliknij w link po prawej stronie – kurs na pojazdy uprzywilejowane cena

Komentarze są wyłączone.