Optymalizacja witryn WWW na WordPress

Sklep internetowy stworzony przez WordPress i WooCommerce
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i Elektroniczna e-księgowość
21 września, 2020

Optymalizacja witryn WWW na WordPress

WordPress daje wiele opcji do tworzenia witryn internetowych, ich projektowania oraz prowadzenia. Dzięki funkcjonalnościom WordPressa powstają witryny, jakie można bez trudu rozwijać także z uwagi na pozycjonowanie. By optymalizacja witryny WWW na WordPressie miała sens, warto sięgnąć po różne narzędzia i wtyczki stworzone do optymalizacji oraz {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Pierwszym narzędziem szczególnie przydatnym do optymalizacji witryn internetowych jest stworzony przez Google Page Speed Insight. Takie narzędzie głównie sprawdza czas, jakiego wymaga przeglądarka, żeby załadować stronę . Na bazie danych Google ocenia witrynę w skali 0-100 punktów. I chociaż sam Page Speed nie podnosi pozycji, tak niewielka ocena punktowa może wywołać jej obniżenie. To co istotne w tym narzędziu, to kompletna analiza analiza danych, jakie oddziałują na ten albo inny wynik. Dzięki temu wiadomo, które elementy potrzebują zmian. Między innymi należy zmniejszać rozmiary obrazów, eliminować zasoby blokujące renderowanie, usuwać niestosowane już kody CSS, JavaScript albo wtyczki.

Google Lighthouse

Bardziej rozbudowanym narzędziem optymalizacji witryn internetowych na WordPress jest też narzędzie Google Lighthouse, dostępne bezpośrednio w przeglądarce. Działa w sposób zbliżony do Page Speed Insight, jednak jest nieco bardziej funkcjonalne, z uwagi na podział na 5 kategorii. Pierwszą jest wydajność witryny. Określa stronę WWW z uwagi na jej działanie. Analizuje m.in. czas wyświetlenia witryny, odnajduje nieużywane kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy konieczne do naprawy, żeby poprawić wydajność. Drugim parametrem jest dostępność. W tym dziale ważna jest wygoda użytkownika. Analizowane są między innymi opisy alternatywne, przystępność języka lub odpowiednia struktura.

Następny parametr – best practices – analizuje opcje witryny WWW pod względem działań użytkowników. Na przykład określa możliwość wklejania haseł, sprawy techniczne jak właściwe rozmiary pokazywanych obrazów czy poprawne użycie kodów HTML. Google Lighthouse analizuje stronę WWW też pod względem wskaźników SEO. Sprawdza między innymi obecność opisów meta albo atrybutu alt dołączanego do obrazów. Ostatnia z kategorii, czyli Progressive Web App (PWA) ma za zadanie badać, czy strona internetowa posiada funkcję aplikacji dostępnej offline oraz czy dobrze działa w formie uproszczonej. Tak szczegółowy audyt pokazuje wszystkie niedoskonałości, jakie powinno się naprawić dla jak najlepszej optymalizacji witryny WWW na WordPressie.

Test My Site with Google

Narzędzie Test My Site w przeciwieństwie do Page Speed oraz Lighthouse skupia się przede wszystkim na mobilnych urządzeniach. Najistotniejszej ocenie podlega czas wyświetlenia witryny oraz metoda pokazania jej na telefonach. Test My Site oferuje dokładny raport pokazujący co trzeba zmienić. Między innymi zwraca uwagę na zasoby blokujące renderowanie, efektywność JavaScript, a także podpowiada wyłączenie nieużywanych narzędzi. Ta funkcja pokazuje także ulepszenia, jakie pomogą dopasować witrynę do wymagań użytkownika, np. uruchomienie witryny offline dostępnej ze wszystkich urządzeń. Test My Site with Google pokazuje także usprawnienia w zakresie takich działań, jak łatwa metoda logowania, rejestracji oraz płatności. Google oferuje spory zakres narzędzi pokazujących najważniejsze usprawnienia dodatnio oddziałujące na optymalizację witryny WWW.

Wtyczki do optymalizacji witryn internetowych na WordPressie

Obok narzędzi oferowanych przez Google do optymalizacji witryn na Wordpresie można wykorzystać także przygotowane w tym kierunku wtyczki. Korzystając z WordPressa uzyskuje się dostęp do bezpłatnych oraz płatnych wtyczek, jakie posiadają wiele ciekawych dodatków, wzbogacających witryny WWW. Wtyczki związane z optymalizacją mają za zadanie wprowadzanie usprawnień, jakie oddziałują na jakość strony.

Autoptimize – zadaniem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja od strony kodów CSS oraz HTML. Za pomocą tej wtyczki eliminowane są nieużywane znaki HTML. Za jej sprawą możliwa jest także optymalizacja czcionek i obrazów. Oprócz tego wtyczka Autoptimize przekłada skrypty do stopki, a to pomniejsza czas wyświetlania samej strony.

Yoast SEO – jest wtyczką, jaka sprawdza strony, podstrony, wpisy itp. z uwagi na poprawność SEO np. słów kluczowych, atrybutów alt, meta danych czy parametrów title. Dzięki tej wtyczce możliwa jest zmiana tych elementów, a dodatkowo wtyczka pokazuje odpowiednio przygotowane elementy i te, jakie trzeba zmienić w treści, żeby uzyskać jak najlepsze efekty optymalizacji witryny WWW na Wordpresie.

W3 Total Cache – wpływa na czas wyświetlania witryny. Za pomocą dodawanych reguł usprawnia wydajność witryny co sprawia, że wyświetla się ona zdecydowanie szybciej. Kieruje budowaniem pamięci podręcznej (cache), jej usuwaniem i na kompresję kodów np. CSS oraz HTML. W ten sposób przeglądarka zapisuje statyczne pliki w trakcie pierwszego włączenia strony, a przy kolejnych wejściach ładuje ją bez obciążania serwerów.

Pozycjonowanie stron

Komentarze są wyłączone.